Kola Nano

Jsou značky kol, které vkládají velké prostředky do reklamy, do sponzoringu a také do výbavy partnerských prodejen a tak dále. Všechny tyto prostředky musejí být zákonitě ve výsledku zaplaceny zákazníkem, je proto rozumné poohlédnout se po značce, která tyto peníze ušetří a předá je zákazníkovi, ať už v lepší výbavě kola, nebo v nižší ceně. Takovou značkou je i Nano Bike. Dá se koupit jen v jednom obchodě na světě :-), a tím je v současné době Bradsky v Liberci. Kolo vám ale bez problémů pošlou i na objednávku přes internet, přičemž přijde sestavené a seřízené, stačí jen nandat přední kolo, řídítka, sedačku a pedály – jednoduchá práce asi na 20 min. Internetového nákupu se doopravdy bát nemusíte, za asi 1800 km co mám najeto, jsem jen jednou seřizoval přesmykač a občas je třeba poštelovat brzdy – to je ale normální údržba u každého kola.

O značce Nano by se dalo říci, že je jakýmsi parazitem našeho největšího prodejce kol Author. Kola jsou vždy stavěna s téměř stejnou výbavou jako Author určité cenové kategorie, jen je často přihozena lepší přehazovačka, nebo rám.

Já sám jsem si koupil kolo Nano C3M, což je (nebo tedy v kolekci 2008 byl) nejvyšší cross v nabídce Nano. Je postaveno podobně jako Author Mission, který se prodává dle akce za 16 až 20 tis., přičemž stálo 13 999,- Kč. Výbava kola je téměř shodná jako Mission, jen má lepší brzdy (hydraulické kotoučové Shimano, místo Tektro u Authora), lepší přehazovačku (přehazovačka XT u Nano je funkčně nejvyšším modelem v nabídce Shimana – XTR je pak již jen odlehčená verze, Mission má SLX), lepší rám a pár dalších drobností. Tohle kolo už teď koupit nejde, u nové kolekce 09 se proti Missionu staví Nano C-type 310 09 za necelých 15 000 Kč, které má oproti C3M jiné brzdy (Tektro jako Author) a lepší rám. Prvním doopravdy dobrým kolem je Nano C2R 09, obdoba Authoru Reflex, za 9000 Kč – oproti Authoru má lepší přehazovačku a rám.

Nano C3M
Nano C3M

Nemusíte kupovat zrovna Nano, ale než koupít kolo, podívejte se dobře, jakou nabízí kombinaci výbavy a ceny. Všechny komponenty jsou na všech kolech stejné – jsou to většinou různé edice Shimano, výhodnost tedy můžete snadno porovnat ihned. Znamená to také, že se nákupu nemusíte bát, jedinné co na kolech odpovídá značce je rám, zbytek je společný pro všechny.

Posloupnost jednotlivých sad Shimano od nejhorších po nejlepší je následující:  Sis, Acera, Alivio, Deore, Deore LX, Deore SLX, Deore XT a Deore XTR, přičemž XTR je jen odlehčenou verzí XT (díky různým karbonovým dílům apod.), funkčně je naprosto shodné a je 2x tak drahé :-). Platí také, že u různých dílů je třeba různá edice. U přesmykače je vcelku jedno jaký máte, u přehazovačky berte alespoň SLX (jako první má tzv. „shadow“ technologii, je více schovaná a nehrozí tolik její poškození při pádu) – já mám XT a za 1800 km jsem jí jen čistil a mazal, seřizovat nebylo třeba. U přehazovátek na řídítkách berte alespoň Deore, daleko lépe se ovládají. U brzd je otázka kolik jste ochotni investovat. Všemi deseti doporučiji kotoučové – ne ale mechanické, ale hydraulické – nejde jen o vyšší účinnost, ale i o fantastickou ovladatelnost. U nového kola zvýší hydraulické kotoučové cenu asi o 2000 Kč, u staršího je třeba měnit středy, koupit brzdy a kotouče, takže počítejte tak 4000 Kč. Koukejte, aby mělo kolo zvýšené ráfky – jsou pevnější. Vidlice opět záleží na vás, dnes už jsou všude odpružené, dávejte jen pozor, aby měla olejové tlumení. U dražší kol jsou pak vidlice vzduchové.

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *